Boken "German Opera" presenterer en omfattende historie om tysk opera, fra dens enkle opprinnelse helt opp til Richard Wagner. Den utforsker utviklingen av det beskjedne Singspiel som et medium for storheten innen musikken til både Mozart og Beethoven, samt de vedvarende forsøkene på å etablere tysk Grand Opera. Gjennom hele verket blir man kjent med operascenen i Hamburg på 1600-tallet, rollen til de reisende kompaniene og Viennese Singspiel. Diskusjoner om utviklingen av en nasjonal kunstform, som har vært en sentral bekymring for tyskerne siden tidlige tider, følges opp med drøftelser om innflytelsen fra ny kritisk tenkning ved inngangen til 1800-tallet. De mange operaene som blir undersøktsytes er plassert i sine historiske, sosiale og teatermessige kontekster, og det blir lagt vekt på de litterære, kunstneriske og filosofiske ideene som gjorde dem til en del av landets intellektuelle historie. Warrack vurderer også bidragene fra kjente komponister som Schubert, Mendelssohn og Schumann, i tillegg til Weber og Hoffmann, blant andre.