I en verden preget av vitenskap og ny teknologi, gir merker en forklaring på hvorfor flere av verdens multinasjonale selskaper har liten forbindelse med disse områdene. Mange av disse selskapene er etablerte aktører med begrenset fokus på patenter eller opphavsrett. For disse selskapene er det deres varemerker som representerer den mest verdifulle immaterielle eiendommen. "Global Brands", først utgitt i 2007, utforsker hvordan de største multinasjonale selskapene innen alkoholholdige drikker har oppnådd globalt lederskap. Boken vurderer også de dominerende selskapsstyringsstrukturene for slike selskaper og analyserer hvorfor de danner allianser med direkte konkurrenter. Merker har også en betydelig innflytelse på bølgene av fusjoner og oppkjøp i drikkevareindustrien. "Global Brands" skiller seg ut fra eksisterende studier ved å tilføre en ny dimensjon til litteraturen om veksten av multinasjonale selskaper, med fokus på merker. Den benytter en institusjonell og evolusjonær tilnærming basert på både originale og publiserte kilder om bransjen og selskapene.