Når foreldre får spørsmål om hva de ønsker for sine barn, er svaret ofte at de ønsker at barna skal være glade. Likevel er det sjelden at lykke nevnes som et mål for utdanning. Denne boken utforsker hva vi kan lære dersom vi tar lykke på alvor som et mål for utdanningen. Den stiller to sentrale spørsmål: Hva vil det si å være lykkelig, og hvordan kan vi hjelpe barn med å forstå hva lykke innebærer? For å oppnå ekte lykke, må vi utvikle en evne til å takle ulykkene i livet, samt en vilje til å lindre andres lidelse. Boken kritiserer den nåværende, nesten utelukkende fokuseringen på økonomisk velferd og nytelse, og tar for seg betydningen av å skape et hjem, foreldreskap, verdsetting av steder, karakterutvikling, mellommenneskelig vekst, finne arbeid man elsker, samt delta i et demokratisk liv. Til slutt undersøker den hvordan vi kan gjøre skoler og klasserom til lykkelige steder.