Da Hart Cranes episke dikt The Bridge ble publisert i 1930, fikk det generelt sett kritikk som en fiasko. Anmelderne mente at poeten uforstandig hadde forsøkt å skape en mystisk syntese av det moderne Amerika ut fra utilstrekkelige materialer. Crane selv, som begikk selvmord i 1932, gjorde lite for å korrigere dette inntrykket. Til tross for at poetens omdømme har svingt gjennom de siste femti årene, finner mange fortsatt The Bridge utilfredsstillende. I denne analysen av Cranes lange dikt viser Paul Giles hvordan forfatteren bevisst konstruerte sin bro ved hjelp av et stort antall ordspill og paradokser, hvorav de fleste aldri har blitt lagt merke til av Cranes lesere. Dr. Giles viser også hvordan Crane ble direkte påvirket av James Joyces tidlige verk; hvordan komposisjonen av The Bridge parralelleres med den første serialiseringen av Finnegans Wake i Paris; og hvordan The Bridge er det første store verket i 'Revolution of the Word'-bevegelsen, som kom før den endelige publiserte versjonen av Finnegans Wake med ni år.