Dette elementet undersøker økonomiske perspektiver på hvordan man kan forbedre kvaliteten og sikkerheten innen helsetjenester. Selv om konkurranse ofte blir ansett som en viktig faktor for forbedring, fungerer det ikke nødvendigvis på samme måte innen helsesektoren. Dette skyldes blant annet at noen tjenester tilbys av svært få organisasjoner, samt at folk sjelden har mulighet til å vurdere kvaliteten på helsetjenester og sjeldent betaler hele kostnaden for disse tjenestene. Det er derfor behov for ulike tilnærminger for å stimulere til forbedring, og forfatterne tar for seg eksempler fra sykehjem, primærhelsetjeneste og sykehussektoren. De understreker viktigheten av økonomisk evaluering av forbedringstiltak, basert på prinsippet om at forbedringsaktiviteter kun bør iverksettes dersom fordelene er minst like store som kostnadene ved gjennomføring og drift. Gjennom konkrete eksempler forklarer de den økonomiske tilnærmingen til evaluering, og hvordan man kan sammenligne fordeler og kostnader ved forbedringstiltak ved hjelp av kostnadseffektivitet-analyse.