Heiner Goebbels and Curatorial Composing after Cage
Produktbeskrivelse
Dette elementet introduserer begrepet kuratorisk komposisjon for å redegjøre for visse musikalske praksiser som oppsto fra 1960-tallet, i kjølvannet av at de grunnleggende konseptene for musikk som kunst – institusjonalisert i den moderne æra – ble systematisk avviklet. Det reiser det sentrale spørsmålet om hvordan musikkens verdi og autoritet kan skapes uten å bruke et eksternt prinsipp, opprinnelse, transcendent rammeverk eller annen grunn. Forfatteren argumenterer for at disse praksisene ikke avviser verdispørsmålet eller bare relativiserer det, men omgår det ved å flytte fokuset til en kuratorisk bekymring for å komponere offentlige møter og iscenesette arrangementer. Elementet viser at Lydia Goehrs utdypning av verk-konseptet gir et rammeverk som ble transformert av John Cage i hans arbeid fra 0'00” (1962) og fremover. Deretter introduseres Heiner Goebbels' praksis, med fokus på hans rolle som kunstnerisk leder for Ruhrtriennale (2012–14), som argumenteres for å være en forlengelse av hans kuratoriske komposisjon.