How News Coverage of Misinformation Shapes Perceptions and Trust
Produktbeskrivelse
Dette elementet tar for seg to relaterte spørsmål: Hvordan dekker mediene problemet med desinformasjon, og hvordan påvirker eksponering for denne dekningen det offentlige inntrykket, inkludert tillit? En innholdsanalyse viser at mesteparten av mediedekningen eksplisitt peker ut sosiale medier som årsak til problemet. To eksperimenter avdekker at mens eksponering for nyhetsdekning av desinformasjon fører til at folk blir mindre tillitsfulle til nyheter fra sosiale medier, øker det tilliten til trykte nyheter. Denne motstridende effekten oppstår fordi informasjon om desinformasjon øker den oppfattede verdien av tradisjonelle journalistiske normer. Videre har eksponering for dekning av desinformasjon ingen målbar effekt på politisk tillit eller indre effektivitet, og politisk interesse er en sterk prediktor for interessen for nyhetsdekning av desinformasjon på tvers av partilinjer. Disse resultatene antyder at mange amerikanere ser på tradisjonelle medier som et vern mot endringer som truer med å forvrenge informasjonsmiljøet.