I 'Humanomics' utforsker den nobelprisbelønte økonomen Vernon L. Smith sammen med sin langvarige samarbeidspartner Bart J. Wilson hvordan tradisjonell økonomisk analyse, som ofte fokuserer på upersonlige utvekslinger i markeder, ikke tilstrekkelig forklarer menneskelig adferd i personlige relasjoner mellom familie, naboer og venner. De tar et skritt tilbake til grunnleggeren av moderne økonomi, Adam Smith, for å gjenopprette og revitalisere vår forståelse av økonomi ved å innlemme menneskelige følelser, tanker og kunnskap i vår vurdering av det økonomiske samfunnet. Smith og Wilson argumenterer for at Adam Smiths modell for sosialitet kan bidra til å re-humanisere økonomien i det 21. århundre ved å integrere følelser, medfølelse og en følelse av anstendighet – de essensielle elementene som bygger opp menneskelige relasjoner. Gjennom en sammenkobling av innsikter fra 'The Theory of Moral Sentiments' og 'Wealth of Nations' i moderne empirisk analyse, skaper denne boken et rammeverk for økonomisk forbedring som betrakter økonomi som en vitenskap om menneskelige væsener.