Symfonien har lenge vært nært knyttet til tanker om identitet og verdi. Selv om tradisjonelle historiske fremstillinger antyder at komponistenes interesse for symfonien ble nærmest utryddet tidlig på 1930-tallet, viser denne boken tydelig at sjangeren fortsatt hadde en kulturell dominans. Den argumenterer for at symfonien kan kaste lys over spørsmål knyttet til rom/geografi, rase og postkolonialisme i land som Tyskland, Frankrike, Mexico og USA. Boken fokuserer på flere symfonier som ble komponert eller urfremført i 1933, og gjenskaper dermed noen av de kulturelle og politiske landskapene fra en uforutsigbar historisk periode – et år der Hitler kom til makten i Tyskland, og den store depresjonen nådde sitt toppunkt i USA. "Interwar Symphonies and the Imagination" stiller spørsmål ved hva nordamerikanske og europeiske symfonier fra tidlig på 1930-tallet kan fortelle oss om hvordan folk forestilte seg identitet i en tid preget av internasjonal usikkerhet og politisk uro, ekspansjonistiske og koloniale fantasier, scientisert rasisme og fremvoksende fascisme.