De fleste barn tilegner seg språk på en nesten intuitiv måte, men omtrent 10 % av alle barn opplever utfordringer, spesielt i tidlig barndom eller førskoleåret. Disse vanskelighetene kan ha betydelige konsekvenser for ulike aspekter av deres videre utvikling og erfaringer, inkludert leseforståelse, sosiale ferdigheter, utdanningsprestasjoner, psykisk helse og sysselsetting. Denne boken, skrevet av et internasjonalt team av forskere, representerer et banebrytende verk som samler en rekke nye analyser av data relatert til barns språkutvikling. Hovedsakelig basert på omfattende, representativ befolkningsstudier, gir den en offentlig helseperspektiv på feltet. Boken er delt inn i tre seksjoner: Den første seksjonen tar for seg faktorer som påvirker mønstrene i språkutviklingen. Den andre seksjonen undersøker kontinuitet og endring i språkutviklingen over tid. Den tredje seksjonen fokuserer på virkningen av utviklingsmessige språkvansker (DLD), effektiviteten av tilgjengelige intervensjoner og bredere spørsmål om behovet for rettferdighet i leveringen av støtte. Dette er et viktig bidrag som belyser både de utfordringene og mulighetene som finnes innenfor området språkutvikling.