I en stadig mer konkurransepreget akademisk verden, er det bekymringsverdig at skriftspråket til samfunnsvitere ofte er av dårlig kvalitet, og dette ser ut til å bli stadig verre. Er samfunnsvitenskapelige doktorgradsstudenter opplært til å skrive dårlig? Hvilke forhold påvirker negativt skrivingen deres? Og hvilke språklige trekk bidrar til denne dårlige skrivingen? I sin vittige og underholdende bok, "Learn to Write Badly", undersøker Michael Billig disse spørsmålene for å avdekke hva som virkelig går galt med måten samfunnsvitere skriver på. Gjennom eksempler fra ulike fagområder som lingvistikk, sosiologi og eksperimentell sosialpsykologi, viser Billig at teknisk terminologi ofte er mindre presis enn enklere språk. Han fremhever de språklige problemene knyttet til substantivbasert terminologi som samfunnsvitere vanligvis benytter seg av – som for eksempel 'reifikasjon' eller 'nominalisering' i stedet for de tilhørende verbene 'reifisere' eller 'nominalisere'. Ifølge Billig bruker samfunnsvitere ikke bare terminologien sin for å overdrive og skjule, men også for å...