Boken 'Literature and Language Teaching' er en uvurderlig ressurs for lærere og trenere som ønsker å integrere litteratur i språkklasserommet. Denne boken kan brukes både av trenere som arbeider med grupper av lærere, i læringsmiljøer for lærerutvikling, eller av lærere som jobber individuelt. Innholdet omfatter oppgaver og aktiviteter som fremmer refleksjon over de ulike spørsmålene og debattene rundt bruk av litteratur i undervisningen. Den utforsker varierte tilnærminger for å bruke litteratur med tenåringer og voksne lærere på alle nivåer. Videre foreslår boken kriterier for valg og evaluering av undervisningsmateriell, samt identifiserer særegne trekk ved romaner, noveller, dikt og skuespill for å maksimalt utnytte disse i klasserommet. Den gir også et bredt spekter av praktiske ideer og aktiviteter for å utvikle materiale som lærere kan bruke med sine egne elever. I tillegg oppfordrer den til observasjon og vurdering av undervisningstimer som benytter litterære tekster, og trekker på litterære perspektiver for en dypere forståelse.