Hva skal til for at byråkrati fungerer for de minst fordelte? Flere land over hele verden har innført politikk for universell grunnutdanning, men implementeringen av disse politikene varierer og er ofte dårlig forstått. 'Making Bureaucracy Work' undersøker hvordan og når offentlige etater leverer grunnutdanning i landlige områder av India. Ved hjelp av en fler-nivås komparativ analyse og mer enn to års etnografisk feltforskning, avdekker Mangla den 'svarte boksen' til indisk byråkrati. Boken demonstrerer hvordan forskjeller i byråkratiske normer – de uformelle reglene som veileder offentlige tjenestemenn og deres daglige relasjoner med borgerne – fører til ulike mønstre og resultater i implementeringen. Mens noen offentlige etater opererer i henhold til lovmessige retningslinjer og promoterer overholdelse av policyregler, engasjerer andre seg i refleksjon og oppmuntrer til fleksible problemløsningsmetoder sammen med lokalsamfunnene, noe som styrker kvaliteten på utdanningstjenestene. Denne boken avdekker de komplekse måtene byråkratiske normer samhandler med sosioøkonomiske forhold.