I "Marché Noir" utforsker Kenneth Mouré utviklingen av svarte markedet i Vichy-Frankrike, som ikke bare tjente det tyske utnyttelsen, men også fungerte som en avgjørende overlevelsesstrategi for både næringslivet og forbrukerne. Denne grundige analysen forklarer hvordan og hvorfor svarte markedet ble så utbredt og mektig i Frankrike, og hvordan det forble nødvendig selv etter frigjøringen. Boken tar for seg ulike franske arkiver samt dagbøker, memoarer og samtidslitteratur for å belyse svartemarkedets betydning i hverdagen. De økonomiske kontrollene fra Vichy-regimet satte rammeverket for tilpasningene, både fra næringslivet som stod overfor økonomiske og politiske begrensninger, og fra forbrukere som hadde behov for livsnødvendige varer. Vichys samarbeid med det tyske regimet i denne sammenhengen skadet i stor grad legitimiteten til regimet. "Marché Noir" gir ny forståelse for dynamikken i svarte markeder under krig, og viser hvordan den ulovlige handelen i Frankrike ikke bare utnyttet forbrukernes behov og styrket den tyske makten, men også bidro til samfunns strategier for overlevelse.