I boken "Marché Noir" undersøker Kenneth Mouré hvordan det svarte markedet i Vichy-Frankrike utviklet seg, ikke bare for å tilrettelegge for tysk utnyttelse, men også som en avgjørende overlevelsesstrategi for både næringsliv og forbrukere. Gjennom en grundig analyse av de underliggende årsakene til det svarte markedets utbredelse i Frankrike, avslører Mouré hvordan dette fenomenet forble nødvendig selv etter frigjøringen. Boken trekker på et mangfold av franske arkiver, samt dagbøker, memoarer og samtidsfiksjon, for å belyse den sentrale rollen det svarte markedet spilte i hverdagen. Vichys økonomiske kontroller skapte rammen for tilpasninger, både fra kommersielle aktører som måtte navigere i et begrenset økonomisk og politisk klima, og fra forbrukere som søkte etter nødvendige varer. Vichys samarbeid i denne sfæren påførte regime sitt legitimitet alvorlig skade. "Marché Noir" gir ny innsikt i dynamikken i svarte markeder under krig, og hvordan ulovlig handel i Frankrike ikke bare utnyttet forbrukernes behov og styrket tysk makt, men også bidro til å hjelpe lokalsamfunn med å utvikle sine overlevelsesstrategier.