I nærmere to tiår har USA investert over 2 milliarder dollar i å fremme demokrati i Midtøsten, med tilsynelatende lite synlig effekt. For å forstå den begrensede virkningen av denne hjelpen, samt beslutningene fra autoritære regimer om å tillate demokratiinitiativer som i siste instans har som mål å utfordre deres makt, undersøker "Marketing Democracy" hvordan demokrati-hjelp er konstruert og praktisert både i Washington D.C. og i Egypt og Marokko, to av de største mottakerne av amerikansk demokrati-hjelp i regionen. Gjennom omfattende feltarbeid, nye data om yrkesbakgrunnen til de som jobber med demokrati, arkivforskning og nylig avklassifiserte regjeringsdokumenter, setter Erin A. Snider fokus på stemmene og handlingene til de som har vært engasjert i demokratiprosjekter de siste tre tiårene. Boken tilbyr et nytt rammeverk for å forstå den politiske økonomien bak demokrati-hjelp. Sniders forskning avdekker hvordan denne hjelpen faktisk kan styrke, snarere enn å utfordre, autoritære regimer.