Metakognisjon - bevisstheten om og reguleringen av egen læringsprosess - er en grunnleggende komponent i effektiv språkopplæring. Boken "Metacognition in Language Teaching" er en banebrytende tekst som tilbyr en omfattende guide for hvordan metakognitive strategier effektivt kan integreres i undervisningen av lesing, skriving, ordforråd og lytting. Dette verket fungerer som en bro mellom teoretiske rammeverk og praktiske undervisningsmetoder, noe som gjør det mulig for lærere å forbedre elevenes språklige ferdigheter på en helhetlig måte. Boken er fylt med kasusstudier, eksempler fra forskjellige læringskontekster og evidensbaserte metoder. Den er en uvurderlig ressurs for språklærere som ønsker å utvikle selvstendige elever som er i stand til å foreta egenvurderinger og justere strategiene sine. Gjennom å fremme metakognitiv bevissthet på tvers av alle aspekter ved språklæring, gir denne boken studentene verktøyene de trenger for å ta kontroll over sin egen læringsprosess, noe som fører til dypere og mer varig språklig mestring.