I mange lavinntektsdemokratier er det vanlig at politikere deler ut penger til velgere i løpet av valgkampene. Denne praksisen omtales ofte som 'stemmesalg'. Boken "Money for Votes" utvikler en alternativ teori om valgklientalisme som fremhever hvordan pengeutdeling kan fungere som en informasjonskanal for velgerne. Gjennom denne prosessen hjelper politikere med å øke troverdigheten av sine løfter om å levere utviklingsressurser og spesifikke fordeler til sine velgere. Ved å bruke intervjuer, eksperimenter og spørreundersøkelser fra Kenya, samt ytterligere kvalitative og kvantitative data fra andre deler av Afrika, tester studien de implikasjonene som denne teorien har. Den utforsker virkningen av valgklientalisme på velgeradferd, etnopolitikk, tilbud av offentlige goder, og demokratisk ansvarlighet. Boken konkluderer med at forholdet mellom valgklientalisme og kvaliteten på demokratiet er langt mer nyansert enn hva våre instinkter måtte tilsi.