Dagens konvensjonelle makroøkonomiske teori antar i stor grad at varemarkedene nærmer seg en tilstand av perfekt konkurranse. I "Monopolistic Competition and Macroeconomic Theory" stilles det spørsmål ved denne antakelsen, idet boken tar utgangspunkt i at markedene er ufullkomne. Dette innebærer at selgerne har en viss makt over prisene og derfor må danne forventninger om etterspørselens plassering for sine produkter. Bokens fokus er på de makroøkonomiske konsekvensene av ufullkommen konkurranse i varemarkedene. Den første kapitlet gir en kort oversikt over nylig foreslåtte ideer innen økonomi, inkludert begrepet om flere likevekter. Det andre kapitlet beskriver en spesifikk mikrobasert makromodell som tillater flere familier av likevekt. Det tredje kapitlet demonstrerer hvordan en standard lokasjonsmodell kan brukes til å beskrive et eksempel på en makroøkonomi der firmaene har nærliggende konkurrenter. Gjennom dette verket, basert på hans Federico Caffè-forelesning, viser Nobelprisvinneren Robert Solow at det finnes enkle og håndterbare mikrobaserte modeller som gir mulighet for en rikere og mer nyansert forståelse av makroøkonomiske forhold.