Boken 'Monteverdi's Unruly Women' tar for seg komponisten Claudio Monteverdis madrigaler og musikalske dramaer, og undersøker hva disse verkene kan fortelle oss om den musikalske og kulturelle verdenen for sang og stemme i tidlig moderne Italia. Monteverdis musikk krevde veltrente, kvinnelige stemmer for å formidle dramatiske og uttrykksfulle utsagn. På en tid da sang ikke alltid ble ansett som akseptabelt for respektable kvinner, åpnet hans musikk døren for at kvinner kunne bruke sine stemmer til å oppnå makt. Bonnie Gordon dykker også ned i det sosiale og musikalske miljøet der sangerne levde og arbeidet. Gjennom bruk av viktige primære kilder, som sangteknikker og renessanseskrevne tekster om medisin og akustikk, bidrar Gordon til to distinkte akademiske disipliner: hun øker engasjementet med medisinske og litterære fremstillinger av den kvinnelige kroppen i den stadig voksende forskning som omhandler kjønn og musikk, samtidig som hun bygger videre på det veletablerte forskningsmiljøet som fokuserer på oppfatningen av kjønn og kropp i tidlig moderne Europa.