I "Musikkteori i romantikken" dykker tolv forfattere inn i den romantiske tidsalderens komplekse tankegang om musikk. De utforsker et bredt spekter av skrifter fra musikalske teoretikere, kritikere, estetikkforfattere, filosoffer og kommentatorer fra perioden mellom 1800 og 1875. Gjennom denne omfattende analysen bruker de både nye og velkjente kritiske verktøy for å kaste nytt lys over kjente problemstillinger knyttet til musikalsk form, ved å undersøke 1700-tallets retorikk og 1800-tallets kjønnsdiskurser. Boken undersøker også Schubertiansk modulasjon og Wagneriansk motivikk med perspektiver fra kognitiv vitenskap, samt en nytolkning av pianoteknikker ved hjelp av Michel Foucaults tenkning og elementer fra «Frankenstein». I tillegg får vi et nærmere blikk på påvirkningen fra Hegel og Schelling på musikkteori, samt Schleiermachers hermeneutikk og dens implikasjoner for analyse og kritikk. Den fremragende gruppen av unge teoretikere som bidrar til denne boken, presenterer en rekke tilnærminger som spenner fra detaljert musikkanalyse og næranalyse av tekster til kritisk diskurs og filosofisk utforskning.