Boken 'Online and Matching-Based Market Design' presenterer det rike og mangesidige feltet innen matchingsbasert markeddesign. Dette feltet er både aktivt og betydningsfullt, takket være dets vellykkede anvendelser som har stor økonomisk og sosiologisk innflytelse. Selv om økonomi er det viktigste fagområdet, har det også nære forbindelser til algoritmedesign og driftsforskning. Med bidrag fra over femti fremstående forskere på tvers av disse tre disiplinene, skiller denne boken seg ut ved sin unike kombinasjon av bredde og dybde, og gir et sammenhengende bilde av feltet som er egnet både for nybegynnere og eksperter. Her forklares de dominerende ideene fra datavitenskap og økonomi som ligger til grunn for de viktigste resultatene innen markeddesign. Beskrivelsen av de sentrale algoritmiske spørsmålene og de kombinatoriske strukturene gir leseren en dypere forståelse. Boken dekker metodologier og anvendelser fra både før og etter internettets gjennombrudd, med nøkkelkapitler som diskuterer grunnleggende konsepter som effektivitet, rettferdighet og insentiver. Den viser hvordan markeddesign kan søke løsninger som er styrt av normative kriterier.