I sin fjerde utgave er "Organizational Design" den definitive 'hvordan gjøre' guiden for å designe organisasjoner. Bygget på informasjonsteori, presenterer boken en helhetlig, flerkontingent modell for organisasjonen. Denne læreboken formidler grunnleggende konsepter fra både tradisjonelle og nye organisasjonsformer, med en oppdatert analyse av selvorganiserende, sjeffrie, digitale og bærekraftige organisasjoner. Boken gir et rammeverk for praktisk implementering av endringer i organisasjonsdesign, og forfatterne deler prosessen opp i syv grunnleggende trinn: (1) Vurdere mål, (2) Vurdere strategi, (3) Analysere struktur, (4) Vurdere prosess og mennesker, (5) Analysere koordinering, kontroll og insentiver, (6) Designe arkitekturen, og (7) Implementere arkitekturen. Hvert trinn knyttes til en av de ni sammenhengende komponentene i den flerkontingente modellen, og forfatterne gir også en logisk forespørselprosess for å nærme seg hver av disse komponentene.