Phonetics and Phonology in Multilingual Language Development
Produktbeskrivelse
Dette Elementet utforsker den fonetiske og fonologiske utviklingen hos flerspråklige individer og presenterer en ny metodologisk tilnærming innen rammen av Complex Dynamic Systems Theory (CDST). Boken utvider de tradisjonelle forståelsene av språklæring, som ofte fokuserer på en lineær og inkrementell utvikling mot et stabilt sluttpunkt. I stedet tilbys en perspektiv hvor språkutvikling anses som emergent, selvorganisert, kontekstavhengig, og sterkt variabel mellom ulike elever. Forfatterne rapporterer fra en longitudinell studie som involverte 16 elever med tysk som førstespråk, engelsk som andrespråk og polsk som tredjespråk. I løpet av ti måneders læring av polsk ble elevenes oppfatning og produksjon av diverse talelyder og fonologiske prosesser på alle deres språk grundig undersøkt. Både auditive og akustiske analyser ble anvendt i kombinasjon med gruppe- og individuelle statistiske analyser for å spore de dynamiske endringene i deres flerspråklige fonologiske system over tid. Boken viser hvordan fonetisk og fonologisk utvikling er avhengig av spesifikke trekk.