Boken 'Political Consumerism' utforsker de kreative måtene sivilsamfunn, forbrukere og politiske aktivister bruker markedet som sin politiske arena. Forfatterne theoriserer, beskriver, analyserer, sammenligner og vurderer fenomenet politisk konsum og hvordan det søker å benytte markedets valg for å løse komplekse globaliserte problemer. Boken tar for seg både teoretiske og empiriske aspekter ved forbrukernes engasjement i samfunnet, og hvordan de har blitt viktige politiske aktører. Stolle og Micheletti viser hvordan politisk forbruk kan ses på som et eksempel på individuell ansvarlighet, og undersøker hvordan dette engasjementet presser selskaper til å endre sine produksjonspraksiser, noe som gjør forbrukerne til en innflytelsesrik kraft i globale anliggender. I motsetning til andre studier vurderer boken også om og hvordan forbrukerhandlinger kan bli effektive mekanismer for global endring. Forfatterne presenterer en åpenhjertig diskusjon om begrensningene knyttet til politisk konsum som en form for deltakelse.