Propaganda and Ideology in the Russian–Ukrainian War
Produktbeskrivelse
Russlands invasjon av Ukraina er en av de mest betydningsfulle konfliktene i det tjueførste århundre. Siden militære kamphandlinger startet i 2014, har det blitt ført en intens propagandaoffensiv for å overbevise og forvirre publikum verden over om krigens historiske og ideologiske bakgrunn. Basert på omfattende forskning, inkludert analyser av titusener av nyhetsartikler samt hundrevis av sider med juridiske dokumenter og intern kommunikasjon, tilbyr denne boken den første helhetlige analysen av propagandaens, ideologiens og identitetens rolle i den russisk-ukrainske krigen. Forfatterne argumenterer for at til tross for Russlands innsats for å etablere en mediemaskin både hjemme og i utlandet, og å legitimere sin tilstedeværelse i øst-Ukraina gjennom åtte års propaganda, klarte ikke Russland å presentere et overbevisende alternativ til ukrainsk nasjonalitet. I stedet fikk den russiske propagandamaskinen motsatt effekt: Ukraina har nå blitt mer enhetlig enn noen gang tidligere.