Reclaiming the Cultural Politics of Teaching and Learning
Produktbeskrivelse
Til tross for at punk ofte forbindes med anti-etablissementsholdninger, uformel kritikk av gjeldende kulturer og en gjør-det-selv (DIY) tilnærming, er det de collaborative, samfunnsorienterte og helbredende aspektene av punk-tankegang som ofte overses. Punk har fra starten av tilbudt kritikker og alternative måter å tenke på og forstå verden på, som ikke er like skadelige og begrensende som de opplevelsene mange møter i det dominerende kulturlandskapet. Denne monografien retter søkelyset mot hvordan og hvorfor punk kan bidra positivt til arbeidet med å motvirke innflytelsene fra den dominerende kulturen i utdanning, som for eksempel effektene av standardisering, økte ansvarlighetskrav og 'gap-prat'. I denne sammenhengen kan punk sees på som sosiale praksiser som genererer kulturelle ressurser som kan brukes til å kritisere den dominerende kulturen. Derfor har dette arbeidet som mål å argumentere for at punk-sensibilitet gir lærere muligheter til å gjenerobre de kulturelle politiske aspektene ved undervisning og læring.