Den fremvoksende disiplinen 'visuell samfunnsvitenskap' hviler på ideen om at gyldig vitenskapelig innsikt i kultur og samfunn kan oppnås gjennom observasjon, analyse og teoriutvikling basert på visuelle manifestasjoner: den synlige atferden til mennesker og materielle produkter av kultur. 'Reframing Visual Social Science' gir en velbalansert, kritisk-konstruktiv og systematisk oversikt over eksisterende og nye tilnærminger innen visuell sosial og kulturell forskning. Boken presenterer integrerte modeller og konseptuelle rammeverk, analytiske tilnærminger for å granske eksisterende bilder og multimodale fenomener, samt en systematisk fremstilling av mer aktive metoder og formater for visuell faglig produksjon og kommunikasjon. Den inneholder også en rekke casestudier som belyser det brede anvendelsesområdet. Avslutningsvis plasseres visuell sosial forskning i en bredere kontekst ved å ta opp etiske spørsmål, ved å presentere en generell tilnærming til produksjon, utvelgelse og bruk av visuelle representasjoner, og ved å diskutere relevante problemstillinger.