Romanticism, Self-Canonization, and the Business of Poetry
Produktbeskrivelse
Denne boken er den første til å undersøke hvordan romantiske forfattere omformet poetiske samlinger for å nå nye publikum. Gjennom en rekke casestudier viser Michael Gamer at romantiske poeter i realiteten er samfunnsengasjerte forfattere: de arbeidet tett med bokhandlere, var dypt involvert i litterær produksjon, og var sterkt opptatt av nåværende lesere, selv mens de presenterte seg selv som uutgrunnelige kunstnere som skrev for ettertiden. Boken sprenger myten om romantiske poeter som naive, verdensfjerne eller uinteresserte i de praktiske aspektene ved litterær produksjon. Isteden viser studien at de var engasjerte i spørsmål om intellektuell eiendom, profitt og tap, samt hvordan gjenutgivelser kunne omforme litterær anerkjennelse. Gamer tilbyr et friskt perspektiv på hvordan vi forstår poetisk revisjon, ved å plassere den mellom estetiske og økonomiske registre, og fremhever viktigheten av poetiske samlinger, i motsetning til enkeltstående dikt, i utformingen av litterære karrierer.