Richard Strauss' femten operaser, som strekker seg fra 1893 til 1941, utgjør den største tyske operarven siden Wagners verk i det nittenende århundre. Mange av Strauss' komposisjoner er basert på tekster fra noen av Europas mest anerkjente forfattere, inkludert Oscar Wilde, Hugo von Hofmannsthal og Stefan Zweig. Disse verkene krysser også over noen av de mest betydningsfulle og turbulente periodene i tysk historie, fra opprettelsen til oppløsningen av det tyske imperiet, til veksten og tilbakegangen av Weimar-republikken, og perioden med nasjonalsosialisme, etterfulgt av de delte årene i Øst- og Vest-Tyskland. I den første boken som tar for seg alle Strauss' operaser, plasserer Bryan Gilliam hvert enkelt verk i sin historiske, estetiske, filosofiske og litterære kontekst, for å avdekke hva som gjør komponistens arv unik. Ved å belyse Wagners kulturelle innflytelse på denne arven, tilbyr Gilliam også nye innblikk i de tematiske og harmoniske egenskapene som gjentas i Strauss' komposisjoner.