Den prisbelønte forfatteren Jack Boss er tilbake med en 'forhistorie' til Schoenbergs Tolvtonemusikk (Cambridge, 2014). Dette verket viser at begrepet 'atonal' har en reell betydning når vi beskriver Schoenbergs musikk fra 1908 til 1921. Boken belyser hvordan Schoenbergs atonale musikk kan forstås gjennom sekvenser av tonehøyder, rytmiske motiver og toneartsett som utfyller de store rammene av 'musikkideer' og 'grunnleggende bilder'. Videre forklares det hvordan tonalitet, etter å ha mistet sin strukturelle rolle i Schoenbergs musikk etter 1908, begynner å dukke opp igjen som et sporadisk uttrykksverktøy kort tid etter. På lik linje med sin forgjenger inneholder Schoenberg's Atonal Music nære analyser av representative verk, inkludert Op. 11 og Op. 19 klaverstykker, Op. 15 George-Lieder, monodramaet Erwartung, og Pierrot lunaire. Disse analysene er illustrert med rike og detaljerte musikalske eksempler, som avdekker den underliggende logikken i noen av Schoenbergs mest utfordrende musikkstykker.