Hva utgjør kognitiv vitenskapelig fremgang? Dette elementet starter med en grundig gjennomgang av den samtidige debatten rundt hvordan man kan besvare dette spørsmålet. Det gir en detaljert kritisk oppsummering av sentral litteratur om temaet fra de siste femten årene, og dekker de viktigste posisjonene og argumentene som har blitt presentert. Elementet trekker også inn eldre litteratur der det er relevant for å berike diskusjonen. Det går deretter inn på ny, uutforsket terreng ved å vurdere meta-normative spørsmål knyttet til vitenskapelig fremgang. Det fokuserer på hvordan standardene som benyttes ved vurdering av fremgang oppstår. Har vitenskapen mål som bestemmer hva som regnes som fremgang, slik mange forfattere antar? I så fall, hva vil det si å være et mål for vitenskapen? Og hvordan kan man identifisere slike mål? Hvis ikke, hvordan oppstår normative standarder? Etter å ha argumentert for at vitenskapen ikke har overordnede mål, foreslår elementet at standardene til syvende og sist er subjektive.