Hvordan formes folks tanker om språk, talemåter og uttrykksstiler av deres sosiale posisjoner og verdier? Hvordan blir forskjeller, både i språk og i sosialt liv, skapt - og avskapt? Hva er årsakene til at enkelte forskjeller oppfattes som overbevisende og danner grunnlag for handling, mens andre forskjeller blir ignorert eller visket ut? Denne boka, skrevet av to anerkjente eksperter innen språk og kultur, argumenterer for at ideologisk arbeid av alle slag i bunn og grunn er kommunikativt. Bokens forfattere viser hvordan sosiale posisjoner, prosjekter og historiske øyeblikk påvirker, og blir påvirket av, folks oppfatninger om kommunikative praksiser. Ideologier er verken objektivt sanne eller falske, men representerer posisjonerte og delvise visjoner av verden; de utnytter forskjeller i uttrykksformer - både språklige og andre - for å konstruere overbevisende stereotyper av mennesker, steder og aktiviteter. Gjennom detaljerte etnografiske, historiske og samtidsrettede eksempler, demonstrerer denne fremragende boka hvordan leserne kan analysere ideologisk.