Boken "Social Science Experiments" er skreddersydd for et grunnleggende, ett-semesters kurs i eksperimentell forskning, med fokus på programmer innen sosiologi, statsvitenskap, miljøstudier, psykologi og kommunikasjon. Den retter seg mot studenter med begrenset teknisk bakgrunn og gir en praktisk, hands-on innføring i sosialvitenskapelige eksperimenter. Boken begynner med en grundig forklaring av de sentrale aspektene ved eksperimentelle design og fører studentene gjennom en rekke øvelser som skal bygge en dypere forståelse for nyansene i design, implementasjon, analyse og tolkning. Gjennom anvendelser og statistiske eksempler fra ulike felt innen samfunnsvitenskap, viser læreboken hvordan eksperimentell forskning gir innblikk i et bredt spekter av tematikker. En spesiell del av boken tar for seg forskningsetikk og løfter frem viktige etiske hensyn, inkludert forskningsmessig åpenhet. Avsluttende kapittel forbereder leserne for deres egne sosialvitenskapelige eksperimenter og gir eksempler på studier som kan gjennomføres på en etisk, rimelig og effektiv måte.