I boken "Studies in Expansive Learning" presenterer Yrjö Engeström en spennende tilnærming som ser på ekspansiv læring som den sentrale mekanismen for transformasjon innen samfunnsmessige praksiser og institusjoner. For forskere og praktikere innen utdanning gir denne boken både et konseptuelt og praktisk verktøysett for å skape og analysere prosesser av ekspansiv læring, med fokus på intervensjoner i arbeidsplasser, skoler og lokalsamfunn. De første kapitlene, 1-3, plasserer teorien om ekspansiv læring innen læringsvitenskap. Kapitlene 4-8 inneholder empiriske studier av ekspansiv læring i ulike organisasjonsinnstillinger, som banker, skoler og sykehus. I kapitlene 9-10 tar forfatteren for seg nye utfordringer og muligheter som oppstår fra raskt utbredte "villbrann"-aktiviteter (eksempelvis katastrofehjelp) og fra metodologien for formative intervensjoner, som har som mål å utløse og støtte ekspansiv læring. Boken gir en integrert fremstilling av nyere empiriske studier og teoretiske utviklinger innen feltet ekspansiv læring.