Boken 'Task-Based Language Teaching' presenterer en innovativ tilnærming til språkopplæring som skiller seg fra tradisjonelle metoder. Denne tilnærmingen fokuserer på å utnytte elevenes naturlige evner til å tilegne seg språk gjennom praktisk utførelse av oppgaver som rettet oppmerksomheten mot språklige former. Med bidrag fra fem fremstående eksperter på området, gir boken en grundig og balansert fremstilling av task-based language teaching (TBLT). Den er delt inn i fem seksjoner som gir en historisk oversikt over utviklingen av TBLT, og belyser viktige problemstillinger innenfor dette feltet. Boken presenterer ulike teoretiske perspektiver som har vært med på å forme TBLT, etterfulgt av en diskusjon om sentrale pedagogiske aspekter som pensumdesign, metodikk for oppgavebaserte undervisningstimer, samt evaluering av oppgaver. De avsluttende seksjonene undersøker forskningen som har vurdert effektiviteten av TBLT, tar opp kritiske perspektiver og foreslår retninger for fremtidig forskning. 'Task-Based Language Teaching' er dermed en viktig ressurs for alle som ønsker å forstå og implementere denne moderne metoden i språkundervisningen.