I samfunn preget av konflikt er fortellinger om fortiden ofte preget av ensidighet, hvor konflikten fremstilles fra trange perspektiver som rettferdiggjør den nasjonale selvidentiteten og fordømmer, ekskluderer og nedvurderer 'fienden' og deres narrativ. I boken 'Teaching Contested Narratives' presenteres en grundig analyse av hvordan identitet, historiske fortellinger og minne kommer til uttrykk i klasseromsdialoger, kanoniske tekster og skolens seremonier. Forfatterne trekker på etnografiske data fra lokale kontekster i Kypros og Israel, og viser hvordan disse innsiktene er relevante for utdanningssystemer i konfliktrammede land over hele verden. De utforsker utfordringene knyttet til undervisning av narrativer fra fortiden i slike samfunn, drøfter hvordan historisk traume og lidelse håndteres i undervisningen, og fremhever potensialet for pedagogiske tiltak som kan fremme forsoning. Boken viser hvordan begrepene identitet, minne og forsoning kan enten forsterke eller utfordre opprinnelige oppfatninger.