Dette elementet gir en omfattende fremstilling av den enestående spredningen av engelsk som et globalt språk, ved å ta utgangspunkt i historiske, sosiolingvistiske og pedagogiske perspektiver. Boken innleder med en lettfattelig drøfting av den historiske utviklingen til det engelske språket, og trekker kvalitative og kvantitative forbindelser til den moderne mangfoldigheten i språket, inkludert dets former, roller, funksjoner, bruksområder, brukere og kontekster som et globalt og flerspråklig lingua franca. Basert på denne synkroniske-diakroniske symbiosen, suppleres diskusjonen med en oversikt over vesentlige analytiske paradigmer og trender som fremmer en systematisk granskning av det engelske språket og dets sosiolingvistiske og utdanningsmessige implikasjoner. Avslutningsvis presenteres undervisningsmetoder, anbefalinger, refleksjonsspørsmål, og fremtidige retninger for språklærere, slik at de kan revurdere sine tro, forpliktelser og praksiser i lys av de skiftende behovene og virkelighetene i dagens globale sosiolingvistiske landskap.