Psykiatri krever en unik kombinasjon av kunnskap, ferdigheter og holdninger, med viktige etiske og filosofiske spørsmål som er iboende i denne spesialiteten. Selv om undervisning er en avgjørende del av utdanningen og arbeidet som psykiater, skjer dette ofte uten noen spesifikk opplæring i pedagogisk teori eller praksis. Denne boken gir leserne verktøy for å anvende pedagogisk teori i denne komplekse konteksten, med mål om å tilby den best mulige læringsopplevelsen for studenter. Kapitlene er korte og fokuserte, noe som gjør det enkelt for den travle psykiateren eller andre fagpersoner involvert i undervisning av psykiatri på undergraduate-nivå å plukke opp boken, ta til seg noen prinsipper og begynne å anvende dem umiddelbart for å forbedre sin undervisning. Bidrag fra personer med egen erfaring gjennom hele boken gir verdifull innsikt i pasientopplevelsen og hvordan denne kan integreres på en sensitiv og effektiv måte i undergraduate-undervisningen, samt hvilke fordeler dette kan gi.