Denne brukervennlige boken er laget for språklærere på alle nivåer og for alle språk, som ønsker å berike sin undervisning med innsikt fra moderne forskning om andrespråkslæring. Den er ideell for kurs om andrespråkslæring og -undervisning, lesesirkler for lærere, samt workshops for profesjonell utvikling. Hver kapittel åpner med en historie fra en reell undervisningssituasjon, etterfulgt av en kort oppsummering av hva den nyeste forskningen innen språkundervisning sier (og ikke sier) om emnet. Gjennom de tjueen kapitlene knytter forfatterne språkforskning til klasserommet, og utfordrer misforståelser rundt språkpedagogikk samtidig som de tilbyr praktiske løsninger. Hvert kapittel avsluttes med aktiviteter for klasserommet og instruksjonsstrategier som kan brukes umiddelbart i profesjonelle utviklingsworkshops eller i undervisningen. I tillegg er det tilgjengelige ressurser på nett som kompletterer aktivitetene i boken. Boken er anvendelig på tvers av alle språk og nivåer.