I "The Authoritarian International" argumenterer Stephen Hall for at demokratier må bedre forstå hvordan autoritære regimer lærer, for å kunne beskytte sine normer og verdier mot økende angrep og tilbakegang. Boken tar for seg den post-sovjetiske regionen, hvor Hall undersøker to veletablerte autoritære regimer, Belarus og Russland, samt to hybridregimer, Moldova og Ukraina. Gjennom denne analysen utforsker han konseptet 'autoritarian learning' og avdekker praksiser og kilder som ligger til grunn for denne læringen. Hall avdekker tydelige tegn på samarbeid mellom disse landene, der autoritære eliter utveksler erfaringer for å utvikle de beste overlevelsesmetodene. Han påpeker at læring ikke bare skjer mellom stater, men også på intra-statlig nivå, der eliter trekker lærdom fra tidligere regimer i sine egne land. Dette understreker den horisontale naturen av læringsprosessen, med autoritære eliter som utvikler metoder fra en rekke kilder for å identifisere de mest effektive praksisene for overlevelse i en post-sovjetisk sammenheng. Halls innsikter gir en dyptgående forståelse av de dynamikkene som former autoritære regimer og gir relevant kunnskap for demokratier i kampen mot autoritærisme.