Boken "The Business of War" gir en banebrytende ny tilnærming til den militære revolusjonen og forholdet mellom krigføring og statsmakt i det tidlige moderne Europa. I motsetning til tidligere fremstillinger som har fokusert på veksten av statlige hærer i denne perioden, argumenterer David Parrott for at de private virksomhetenes involvering i militære oppgaver nådde ubeskrivelige nivåer. Dette inkluderte ikke bare ansettelse av soldater, men også utrusting av disse, samt forsyning av mat, ammunisjon og finansiering av krigsoperasjoner. Boken avdekker den bemerkelsesverdige utbredelsen og evnen til private nettverk av kommanderende offiserer, leverandører, handelsmenn og finansierere som håndterte krigføringen både på land og til sjøs. Dette utfordrer den tradisjonelle antagelsen om at avhengighet av leiesoldater og privat sektor fører til korrupte og ineffektive militære styrker. Gjennom dette gir boken en viktig historisk kontekst til nåtidens debatter om den private sektors rolle i militære konflikter.