Scholarer, amatørhistorikere og skuespillere har på ulike måter, til ulike tider og på forskjellige steder bidratt til teaterhistorien. Denne boken, 'The Cambridge Companion to Theatre History', gir både studenter og allmenheten en rekke lett tilgjengelige og engasjerende essays som tar for seg sentrale aspekter ved studiet og skrivingen av teaterhistorie. Det mangfoldige, internasjonale teamet av bidragsytere undersøker hvordan teaterhistorien har blitt konstruert, og viser hvordan historiske fakta er knyttet til politiske og kunstneriske agendaer, samt forklarer hvorfor historien er relevant for oss i dag. Boken innleder med en introduksjon til det sentrale narrativet som tradisjonelt former vår forståelse av hva teater er, før den snur seg mot alternative perspektiver – fra ulike deler av verden og fra synsvinkelen til utøvere innen musikkteater og sirkus. Avslutningsvis ser den på hvordan historien skrives i den 'demokratiske' tidsalderen av Internett og tilbyr et nytt perspektiv på teaterhistorie i vår globaliserte verden.