Boken "The Cambridge Companion to Women Composers" utfordrer tradisjonelle fortellinger om kvinnelig undertrykkelse og belyser det mangfoldige og bemerkelsesverdige repertoaret av kvinnelige komponister. I stedet for å fokusere ensidig på elite-sjangre fra vestlig musikk, organiserer denne kompendiet informasjonsmateriell tematisk og inkluderer arbeider fra en variert gruppe kvinnelige komponister, helt fra middelalderen til moderne tider, i tillegg til de mer kjente navnene. Prologen gir en oversikt over utviklingen av forskningen på kvinnelige komponister de siste femti årene, samt en refleksjon over begrepet 'kvinnelig komponist'. De påfølgende kapitlene avdekker scener preget av blomstrende kreativitet, teknisk innovasjon og (ofte kortvarig) anerkjennelse, noe som utfordrer gamle forestillinger om usynlighet og ignorering, og avviser klisjeer knyttet til kvinnelige komponister og deres verk. Førende forskere analyserer hvordan tanker om komponister og komposisjonsprosesser har utviklet seg, noe som bidrar til en bredere forståelse av hvordan komponister har fungert i historien. Denne boken er en uunnværlig lesning for alle studenter av musikk.