Evnen til å beherske to eller flere språk er en vanlig menneskelig erfaring. Dette gjelder både barn født inn i tospråklige familier, unge som deltar i utenlandske språkkurs, og voksne som lærer og bruker flere språk for å møte livets behov og ønsker. "The Cambridge Handbook of Bilingualism" presenterer en utviklingsorientert og sosialt kontekstualisert oversikt over forskningen på individuell tospråklighet. Denne håndboken utforsker læring, bruk og eventuelt avlæring av to eller flere talte og tegnede språk og språkvarianter. Den dekker et bredt spekter av emner, fra ideologier, politikk, lovverk og økonomi, til språkpåvirkning og input, språkutdanning, måling av tospråklige ferdigheter, svikt og glemsel, samt talent i tospråklige individer. I tillegg undersøkes tverrfaglige og intra-faglige forbindelser med psykologi, klinisk lingvistikk, andrespråkslæring, utdanning, kognitiv vitenskap, nevrolingvistikk, kontaktlingvistikk og forskning på tegnspråk.