Læringsvitenskap er et tverrfaglig felt som inkludert utdanningspsykologi, kognitiv vitenskap, informatikk og antropologi, blant andre disipliner. «The Cambridge Handbook of the Learning Sciences», første gang utgitt i 2006, fungerer som en omfattende introduksjon til denne nyskapende tilnærmingen til undervisning, læring og utdanningsteknologi. I denne betydelig reviderte tredje utgaven, har ledende forskere samlet den nyeste forskningen for å gi grunnleggende oversikter over feltet. Denne forskningen er avgjørende for utviklingen av effektive innovasjoner som forbedrer elevens læring, inkludert metoder for å skrive lærebøker, designe utdanningsprogramvare, forberede effektive lærere og organisere klasserom. Kapitlene fremhever viktigheten av å skape produktive læringsmiljøer både innenfor og utenfor skoleverket, inkludert aktiviteter i skolefritidsordninger, biblioteker og museer. Håndboken har vist seg å være en uunnværlig ressurs for masterstudenter, forskere, konsulenter, programvareutviklere og politikere.