Det attende århundre er kjent for å huse en bemerkelsesverdig rekke musikalske skikkelser, samt en særegen blanding av sjangere, stiler og estetiske retninger som kanskje ikke har blitt like anerkjent som de fortjener. "The Cambridge History of Eighteenth-Century Music" tilbyr en grundig oversikt over denne epoken, som utforsker lite kjente repertoarer, verk og musikalske trender ved siden av de mer kjente. Denne boken inntar en ny tilnærming ved å organisere innholdet etter sjanger, heller enn å strukturere det ut fra tidsmessige, periodiske eller komponistrelaterte fenomener. Kapitlene er delt inn etter de tradisjonelle Distinksjonene som musikk for kirken, musikk for teateret og musikk for konsertrommet, som satte sitt preg på mye av den musikalske aktiviteten og tenkningen i det attende århundre. Verket gir en verdifull oppsummering av nåværende forskning på området og oppfordrer leserne til å forstå musikken fra denne perioden mer som et samspill av interaksjoner og påvirkninger, snarere enn som en lineær utvikling.