Denne introduksjonen tar leserne med på en spennende reise gjennom ulike teaterstiler som regissører fra 1900-tallet og samtiden har utviklet. Boken belyser både kunstneriske og politiske verdier, samt øvingsmetoder og de varierende relasjonene mellom regissører, skuespillere, designere og publikum, samt hvordan dramatisk materiale behandles. Christopher Innes og Maria Shevtsova gir en fengslende analyse av teaterpraksis, der de undersøker de forskjellige øvings- og iscenesettingsmetodene til banebrytende figurer som Stanislavsky, Meyerhold og Brecht, og utfordrer standardoppfatninger om deres arbeider. Forfatterne analyserer også et mangfold av innovative samtidsregissører, inkludert Ariane Mnouchkine, Elizabeth LeCompte, Peter Sellars, Robert Wilson, Thomas Ostermeier og Oskaras Koršunovas, blant mange andre. Gjennom å spore de ulike røttene til regissørpraksis på tvers av tid og rom, diskuterer de den kunstneriske, kulturelle og politiske betydningen av disse tilnærmingene.