I 2015 tok studenter ved University of Cape Town til orde med slagordet #RhodesMustFall for å kreve fjerning av et monument av Cecil John Rhodes, en sentral figur i det britiske imperiets ekspansjon i Sør-Afrika. Kort tid etterfulgte studenter ved Oxford University lignende krav om å fjerne en statue av Rhodes fra Oriel College. Den radikale ideen om avkolonisering har fått stor oppmerksomhet i kjølvannet av disse studentprotestene, og fortsatt spiller den en viktig rolle i utdanningsinstitusjoner i Sør-Afrika, Europa og Nord-Amerika. Boken undersøker hvordan avkolonisering har blitt innlemmet i institusjonenes læreplaner, sett i lys av de politiske kravene for avkolonisering på sør-afrikanske universiteter, samt den generelt positive mottakelsen av denne ideen blant universitetsledere. Gjennom intervjuer med mer enn to hundre akademiske lærere ved ti universiteter gir denne boken en innovativ fremstilling av hvordan utdanningsinstitusjoner har engasjert seg i, undergravd, og transformert avkoloniseringsbevegelsen siden #RhodesMustFall.