Boken 'The Developmental Psychology of Music' utforsker den psykologiske basisen for musikalsk utvikling hos både barn og voksne. Den har to hovedmål: Først, å gjennomgå forskningsfunn, teorier og metodologier som er relevant for utviklingsstudier innen musikk, og dernest å tilby et rammeverk for å organisere disse dataene, som kan legge grunnlaget for fremtidig forskning. Boken belyser sammenhengen mellom tenkning og musikk, spesielt hvordan denne relasjonen manifesterer seg hos førskolebarn og skolebarn gjennom aktiviteter som sang, estetisk forståelse, samt utviklingen av rytme og melodi, i tillegg til tilegnelsen av harmoni og tonalitet. Den tar også for seg utviklingen av musikalsk smak, samt spørsmål knyttet til musikalitet og den sosiale psykologien rundt musikalsk smak og trender. Som den første omfattende studien av forbindelsene mellom utviklingspsykologi og musikkpedagogikk, demonstrerer Hargreaves’ arbeid både den praktiske og teoretiske betydningen av psykologisk forskning i denne prosessen.